Tuesday 14 April 2015

Apa ukuran bg sutrah? Adakah hamparan sejadah dikira sutrah?

Ukuran yg dibenarkan untuk lalu dihadapan org yg sedang solat mengikut pendapat jumhur ulama' adalah 3 hasta, sebagaimana hadis yg diriwayat oleh ahmad, abu daud dan ibnu majah dgn katanya:

وعن ابي هريرة عن النبي صلى عليه وسلم انه قال، اذاصلى احد كم فليجعل تلقا ءوجهه شيئا. فإن لم يجد فلينصب عصا، فإن لم يكن معه عصا فليخط خط، ولا يضره ما مربين يديه...

Yg bermaksud: dan dari abu hurairah r.a, dari Nabi s.a.w sabdanya: apabila salah seorang dari kamu mendirikan solat, maka hendaklah ia meletakkan sesuatu di hadapannya, kalau tidak ada hendaklah ia tancapkan tongkatnya, dan kalau ia tidak membawa tongkatnya maka gariskanlah dgn satu garisan, supaya tidaklah mengganggunya binatang yg lalu dihadapannya.
( ahmad, abu daud dan ibnu majah)

Sutrah adalah sesuatu yg diletakkan dihadapan org yg sedang solat, dan pendapat dikalangan ulama' feqeh mengatakan bahawa sutrah itu sunnah dan digalakkan, dan jarak sutrah tersebut adalah 3 hasta.

Berkata dikalangan ulama': hikmah sutrah tersebut adalah untuk membatasi pandangan apa yg ada dibelakang sutrah tersebut yg menjadi sebagai gangguan bagi org yg mendirikan solat, dan ia juga dijadikan sebagai penghalang bagi org2 yg berjalan dihadapan

Hamparan sejadah bukanlah sutrah, sutrah adalah sesuatu yg menghalangi seseorang itu melihat apa yg ada di sebalik sutrah itu yg kadang2  ia menjadi sebahagian gangguan dalam solat seseorang, atau boleh menghalangi seseorang dari lalu dihadapan kita yg sedang solat, seperti tiang, tongkat dan sebagainya.

Wallahuta'ala'alam..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...